2016. december 30., péntek

Innia kell egy pohár vizet minden koffeintartalmú ital előtt? A „fehér élelmiszerek”, mint például a hagyma kevesebb tápértékkel rendelkezik mint a brokkoli? Az étcsoki valóban gazdag antioxidánsokban? Olvassa tovább és megtudja az igazságot hét átlagos élelmiszerrel kapcsolatos tévhitekről.

1.Tévhit: A több gabonából készült ételekben több a teljes kiőrlésű gabona

Amikor egy élelmiszeren a „multigrain” jelölést látjuk, az azt jelenti, hogy egynél több típusú gabonát tartalmaz, bár ezek egyike sem szükségszerűen teljes kiőrlésű. Ez igaz az olyan termékekre is, mint, például a „hét-gabonás” kenyér is.

A teljes kiőrlésű azt jelenti, hogy a gabona minden részét, a magtól, a korpa, a csíra és a magfehérjéig mindent felhasználnak, így a termék sokkal táplálóbb, mint a finomított gabonákból készült. A teljes kiőrlésű termékek tápanyagokat, rostot és egyéb egészséges, a gabonanövény természetes vegyületeit tartalmazza.

A Journal of Nutritionban megjelent cikk szerint, konzisztens epidemiológiai bizonyíték van arra, hogy a teljes kiőrlésű élelmiszerek fogyasztásával, lényegesen alacsonyabb a krónikus betegségek kialakulásának a kockázata, mint például a szívbetegség, a cukorbetegség, és a rák, valamint szerepet játszik a testsúly megtartásában és az emésztőrendszer egészségének fenntartásában is.

Ellenőrizze a csomagoláson lévő feliratot, hogy teljes kiőrlésű terméket válasszon. Tartalmaznia kell az összes összetevőt, mint például, a „teljes kiőrlésű”-t, vagy, hogy „egész szemű zab.” Az USDA* (United State Department of Agriculture – Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma *fordító) azt ajánlja, hogy egy egészséges felnőtt naponta 6 uncia gabonát fogyasszon, és ennek legalább a fele, teljes kiőrlésű legyen.

2. Tévhit: A fehér élelmiszereknek kevesebb a tápértékük

Noha, azt mondják, hogy egészségünk érdekében kerüljük a „fehér élelmiszerek”-et, ez a tanács a fehér zöldségekre nem vonatkozik. A karfiol, a hagyma, a gomba, a fehér-répa és még a burgonyai is tele van olyan tápanyagokkal, mint színes társaik. A fehér zöldségek fogyasztása növelheti a rost, a kálium, a magnézium és egyéb vitaminok és ásványi anyagok bevitelét, valamint javítja az általános növényi fogyasztást is, amint az megjelent az Advances in Nutrition című lapban. Legközelebb, ha színesíteni akarja a salátáját, ne felejtse ki belőle a fehér színű zöldségeket sem.

3. Tévhit: Az étcsokoládé több flavanolt tartalmaz, mint a tejcsokoládé

Az étcsokoládét gyakrabban illetik egészséges jelzővel, mint a tejcsokoládét, mivel magasabb koncentrációjú kakaót tartalmaz. Azonban, az étcsokoládéban nem feltétlenül van több kakaó flavonol, mint a tejcsokoládéban.

A friss kakaóbabban található természetes flavanol, egy egyedülálló csoportja a növényi tápanyagokank (fitonutriensek), amely, a kutatások szerint javíthatja a vérkeringést, a szív- és érrendszer egészségét, valamint több vért juttat az agyba. Az Országos Cukrászati Egyesülés Csokoládé Tanács jelentése szerint, a csokoládé csomagolásán feltüntetett kakaó és flavanol érték nem megbízható értéket mutat.

„A kakaó, vagy a csokoládé készítés folyamán a kakaó flavanolok könnyen tönkremennek a feldolgozási technológia révén, beleértve az elkészítési időt, a hőmérsékletet és a nedvességet. Ez a folyamat a kakaóbab szüretelésével kezdődik és az előállítási eljárás végéig tart.” Mondta Hagen Schroeter, a Director of Cocoa Flavanol Research at Mars, Inc. Igazgatója.

Ha további kakaó flavanolt szeretne az étrendjébe iktatni, akkor, Schroeter azt javasolja, hogy használjon, például kakaó-kivonat étrendkiegészítőt.

4. Tévhit: Fogyáshoz a bevitt kalóriát kell csökkenteni

Kevesebb kalória bevitellel, valószínűleg ledobunk egy pár kilót, rövid-távon. Alyse Levine, táplálkozási dietetikus és az Eating Reset testsúlycsökkentő program kidolgozója, azt mondja, hogy, ha a kalória bevitel csökkentésére kerül a fő hangsúly, akkor valószínűleg hosszú-távon nem fog több súlyt veszíteni.

„Mindenki azt hiszi, hogy a fogyás attól függ, hogy mit eszik, de a súlycsökkenés egy hosszú folyamat és a lényege az, hogy miért és hogyan eszik,” mondja Levine.

Ahelyett, hogy a napi kalóriabevitelt csökkentenék, Levine azt tanácsolja a hozzáfordulóknak, hogy sokkal inkább a fogyás megközelítésére koncentráljanak.

„Három, rendkívül egyszerű hangzású dolog az, amit mondani szoktam, ha hosszútvon szeretnének fogyni. Egyen, amikor ténylegesen éhségérzete van, válasszon olyan ételt, ami jól esik, és álljon le, ha úgy érzi, hogy most már eleget evett”, tanácsolja Levine.

A szigorú diétával kapcsolatban az a probléma, hogy gyakran figyelmen kívül hagyja a tényleges éhség érzetet, ilyen formán túleheti magát. Levine filozófiája abban áll, hogy a fizikai éhség egy egészségesebb, dinamikusabb, hosszútávú fogyást eredményezhet.

5. Tévhit: Az étrendkiegészítők vásárlása csak kidobott pénz

Az U.S. Preventative Services Task Force legutóbbi ajánlása szerint, nincs bizonyíték arra nézve, hogy a napi multivitamin fogyasztás megvédene a súlyos betegségektől, mint a rák, vagy a szívbetegségek. Azonban, ez nem jelenti azt, hogy az étrendkiegészítők ne játszanának fontos szerepet az általános jó közérzetben, különösen bizonyos embercsoportoknál.

„A lakosság bizonyos rétege, például a nők, akik várandósak, vagy várandósak lesznek, vagy olyan emberek, akik tápanyag felszívódási zavarokkal küzdenek, szigorú vegetáriánusok, vagy vegák, idősebb felnőttek, nekik szükségük lehet étrendkiegészítőkre, ahhoz, hogy a megnövekedett vitamin-szintet elérjék”, mondja Caroline Kaufman, Los angelesi táplálkoztásudományi dietetikus.

Amennyiben úgy dönt, hogy multivitamint szed, akkor, Kaufman azt ajánlja, hogy a házi orvosával, aki ismeri a kórtörténetét, beszélje meg, hogy melyik a megfelelő az Ön számára, és orvosilag ellenőrzött körülmények között szedje. Ezen kívül, fontos, hogy a minőségi, tesztelt márkákat vásárolja meg, amelyeket egy harmadik szervezet, mint például az USP (United States Pharmacopeia), jóváhagyott.

6. Tévhit: A mikró elpusztítja az ételek tápanyagértékét

Ez egy régi tévhit. A közelmúltban az American Hustle című filmben ezt Jennifer Lawrence karaktere nevetségesen jelenítette meg, - de a mikróhullámú sütő nem semmisíti meg az élelmiszerek tápanyagértékét. Sőt, Kaufman szerint, bizonyos esetekben még egészségügyi előnyökkel is jár a mikróhullámú sütőben készített étel.

„Ez egy gyors és kényelmes módja a zöldségek párolásának. A mikróhullámok segíthetnek a vízben oldódó tápanyagok értékének megtartásában, amelyek a főzés által elveszhetnek. A hőre érzékeny tápanyagok, mint a C-vitamin tartalom megörzését is segíti megtartani, mivel gyorsabb az elkészítési idő”, magyarázza Kaufman.

Ezen kívül, a mikróhullámú sütőben kevesebb sütési időt igényel a hús kisütése, mint nyílt láng felett.

„A mikróhullámú sütőben elkészített húsokban, a serpenyőben, vagy a grillezéssel készített húsokkal szemben, potenciálisan csökken a rákkeltő vegyi anyagok okozta heterociklikus aminok (HCA) és a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH) létrejötte, ami rákot okoz az állatoknál, és kapcsolatba hozható a vastagbél,- a hasnyálmirigy,- és a prosztatarák kialakulásával az embereknél.

7. Tévhit: A kávé dehidratál

Egy, 2014. januárjában, a PLOS ONE folyóíratban megjelent tanulmány megállapította, hogy, a közhiedelemmel ellentétben, a reggeli kávé nem dehidratál. A kutatók 50, napi négy csésze kávét-ivó férfi hidratációs állapotát elemezték, amikor kávét, vagy más napon vizet ittak, és nem találtak különbséget a két állapot között.

Noha ez jó hír a kávé-fogyasztóknak, azért Kaufman figyelmeztet, hogy egy egészséges felnőtt, naponta legfeljebb 400 mg – ez kb. 4 csésze főzött kávét – fogyasszon, vagy 10 csésze zöld teát. A 600 mg-nál több koffein bevitelt már túl soknak tartják, akár káros túladagolás is előfordulhat, ami halálos is lehet.

„Bár a koffeintartalmú italok megfelelnek a hidratáltsági követelményeknek, a koffeinnek lehetnek, az egészségünkre nézve negatív hatásai, úgy, mint a szorongás, nyugtalanság, fejfájás, álmatlanság, szapora szívverés, fogszuvasodás és a többi”, mondta Kaufman.

egészség fogyás étrend tévhitek táplálkozás


Megtekintések száma: 140600


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet