2017. január 9., hétfő

Az életmódunk változásával az egészségügyi problémák is kiterjedtebbek lettek. A technológiai fejlődésnek köszönhetően, a gyógyszerek, és az ételeink segítségével nekünk már nem kell sok olyan halálos betegséggel megkűzdenünk, mint őseinknek. Ugyanakkor, olyan problémák is felmerültek, amit korábban nem gondoltunk volna.

Az egyik ilyen probléma a zsírmáj betegség számának az emelkedése. Ez az egészségügyi kérdés az elhízással és a cukorbetegséggel (diabetes), és más, szintén egyre gyakoribbá váló, inzulinrezisztencia rendellenességgel hozható kapcsolatb. Lehet, hogy nem azonnal vesszük észre, de, ha kezeletlen marad, akkor más egészségügyi problémához vezethet.

Az egyik ilyen kérdés a nem-alkohol-eredetű steatohepatitis (NASH), ami növelheti a májcirózis, a májzsugor kialakulását, ahol a hegesedés megakadályozza a máj megfelelő működését. Ez a májrák kockázatát is növelheti. Mint, ahogy azt a neve is mutatja, ez a betegség nem áll kapcsolatban a megnövekedett alkoholfogyasztással.

Nézzük, mik a zsírmáj okai és hogyan tartsuk májunkat még hosszú évekig jó egészségben!

Mi a zsírmáj?

A zsírmáj pontosan az, aminek hangzik: egy olyan állapot, amikor a májsejtekben fegyülemlik a zsír.

Egy egészséges májban kis mennyiségű zsír található a sejtekben. Azonban, ha a májzsír tartalma az 5 százalékot meghaladja, akkor máj zsírmájról beszélhetünk.

A túlzott alkoholfogyasztás nem okoz zsírmájat.

A zsírmáj okai


1: Megnövekedett hasi zsírpárna

A zsírmáj az elhízáshoz kapcsolódik és egy alacsony szintű gyulladást okoz a szervezetben, ami viszont ahhoz vezet, hogy a máj még több zsírt tároljon.

A zsírmáj olyan embereknél is kialakulhat, akik egyébként nem elhízottak, de a derekuk körül megnövekedett a hasi zsírpárna.

2: Sok, finomított élelmiszer fogyasztása

A sok, finomított szénhidrátból, nagy mennyiségben készült ételek, mint a kekszek, rágcsák, kenyér, és a tészták fogyasztása, szintén ahhoz vezetnek, hogy a máj több zsírt raktározzon. A magas szénhidrát tartalmú ételek fogyasztása, akár egy pár hét alatt 27 százalékos májzsír növekedéshez vezethet.

A finomított cukrok, és az édesítőszerek, mint a fruktóz is, ami gyakran megtalálható az édes italokban és a szénsavval dúsított italokban, a májzsír növekedéshez vezethet.

3: Inzulin rezisztencia és diabétesz

Ha már eleve cukorbeteg, akkor a zsírmáj kialakulásának a kockázata magasabb. Ez különösen azokra igaz, akik a kettes-típusú diabéteszben és metabolikus szindrómában szenvednek. Ilyen esetekben a máj még több zsírt tárolhat.

Egy másik, már létező egészségügyi probléma az, hogy a máj több zsírt tud tárolni, ha a belek kilyukadtak, amit a kiegyensúlyozatlan bélflóra és gyulladás okozhat.

Nos, Önnek milyen tünetei vannak?

A zsírmáj tünetei


1: Fájdalom, vagy teltségérzet a has jobb-közép oldalán

A teltségérzet, vagy a fájdalom a has jobb-közép oldalán annak a jele, hogy valami nincs rendben a májával. Ugyanakkor, ezt az érzést, más, emésztőrendszeri probléma is kiválthatja. A legjobb, ha beszél az orvosával.

2: Inzulin, triglicerid és májenzimszintek emelkedése

A legtöbb zsírmáj beteg tünetmentes, és a máj egészségének tényleges állapota csak a tesztvizsgálatokban jelenik meg. Zsírmájra lehet gyanakodni, ha a vérvizsgálat azt mutatja, hogy a normálisnál magasabb az inzulin és/vagy a trigliceridszint, valamint a májenzimek, mint az AST, vagy az ALT szintje megemelkedett.

3: Étvágytalanság

Ahogy a zsírmáj a NASH szintre jut, a tünetek sokkal súlyosabbaká és észrevehetőbbekké válnak.

Az étvágytalanság a NASH egyik korai jele.

4: Szemfehérje és bőr sárgaság

A hepatitis egy gyűjtőnév a máj megváltozott működésének meghatározására, ami a bőrön, vagy szemfehérjén sárga színű elváltozással jár. Ezt, a vörös vérsejtek által történő felesleg lebontásánál történő elszíneződés okozza.

Mit tehetünk ellene?

Hogyan segítsük májunk egészségét?


1: Vegyünk vissza a szénhidrát fogyasztásból

A szénhidrátok, különösen a nagy mennyiségű finomított szénhidrátok fogyasztása a májban a felesleges zsír lerakódását okozza. Amennyiben szeretné mája egészségét megtartani, változtasson az étkezési szokásain és alternatívaként, teljes kiőrlésű gabonákból készült élelmiszereket fogyasszon. Nem szükséges teljesen kiiktatni az étrendből, csak a mennyiséget kell csökkenteni.

Egy tanulmány bemutatta, hogy miután mediterrán étrendre váltunk, ami sok babot, zöldséget és tengergyümölcseit tartalmaz, az inzulinrezisztencia és a máj zsír tartalma is jelentősen csökken.

2: Igyon zöld teát

A zöld tea az egész szervezetnek jót tesz, de egy tanulmány szerint a benne lévő sokféle antioxidáns, amit katekinnek hívunk, azoknál a betegeknél, akik máj problémákkal küzdenek, segítheti a zsírmáj és a májgyulladás csökkenésében,

3: Egészséges zsírokat és rostokat fogyasszunk

Furcsának hangzik, hogy fogyasszunk zsírt, miközben azt próbáljuk csökkenteni, de nem minden zsír egyforma. Az egyszeresen telítetlen zsírok csökkentik a máj zsírszintjét, mint például, ami az avokádóban, az olívaolajban és a csonthéjasokban található.

Ugyanez vonatkozik a rostokra is. Napi 10 gramm szolubilis (oldható) rost fogyasztása csökkentheti a máj zsír szintjét is.

4: Legyen aktív

A zsírmáj, és más máj problémák is az elhízáshoz vezetők vissza, ezért a legjobb, ha kontrollálja a testsúlyát és az étrendjét, valamint a fizikai aktivitását. Egy kis pufiság nem árt, sőt talán, még jól is áll, de figyeljen a súlyára. Beszélje meg az orvosával, hogy Önnek mi a megfelelő súly tartomány.

Ha úgy érzi, hogy lehet valami máj problémája, akkor a lehető leghamarabb beszéljen az orvosával, hogy a szükséges teszteket és szűréseket elvégezzék. Valamint, ossza meg ezt a fontos információt mindenkivel, akikről tudja, hogy egészségesek szeretnének maradni!

egészség betegségek betegség


Megtekintések száma: 459895


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet